Relacja ze Szkolenia SUR 2019
Agenda Szkolenia SUR
DZIEŃ I, 22.10.2019 r.
Managing Director EMEA SEAM Group Europe
System IT oraz procesy w Utrzymaniu Ruchu – skuteczna transformacja
Arkadiusz Burnos
Managing Director EMEA
SEAM Group Europe
Jak pewnie przeprowadzić wielopokoleniowy zespół przez zmiany transformacyjne w firmie?
Piotr Bonarski
Operation Manager
Haerter Technika Wytłaczania
Piotr Motyka
Project Management Officer
Haerter Technika Wytłaczania
PRZERWA KAWOWA
SCENA WYSTAWCÓW
SALA GRUNWALD
Prezes World Industry Programming "WIP" Sp. z o.o.
OBIAD
Jak pewnie przeprowadzić wielopokoleniowy zespół przez zmiany transformacyjne w firmie?
Piotr Bonarski
Operation Manager
Haerter Technika Wytłaczania
Piotr Motyka
Project Management Officer
Haerter Technika Wytłaczania
System IT oraz procesy w Utrzymaniu Ruchu – skuteczna transformacja
Arkadiusz Burnos
Managing Director EMEA
SEAM Group Europe
REJESTRACJA W HOTELU
ZBIÓRKA W HOLU HOTELU I WYJAZD DO SKODA AUTO LAB
ATRAKCJA SPECJALNA – SKODA AUTOLAB
POWRÓT DO HOTELU
KOLACJA I COCKTAIL PARTY
DZIEŃ II, 23.10.2019 r.
SALA DĘBIEC/WILDA
Focus Improvement Pillar Leader
Unilever Poznań
(Zapisy na warsztat pierwszego dnia szkolenia)
Prewencja, Diagnostyka, TPM oraz metody LEAN w utrzymaniu ruchu - skuteczność, elastyczność, wielozadaniowość
Arkadiusz Burnos
Managing Director EMEA
SEAM Group Europe
Tomasz Mendelski
Senior Consultant
SEAM Group Europe
Ludzie przychodzą do firmy, a odchodzą od szefa - osiągaj cele i bądź człowiekiem.
Szymon Jakubowski
Szef Działu Inżynierii, Fabryka Volvo Polska, Global Process Manager w Grupie Volvo BUS
PRZERWA KAWOWA
SALA GRUNWALD
właściciel
AS Instrument Polska
Ludzie przychodzą do firmy, a odchodzą od szefa - osiągaj cele i bądź człowiekiem.
Szymon Jakubowski
Szef Działu Inżynierii, Fabryka Volvo Polska, Global Process Manager w Grupie Volvo BUS
Prewencja, Diagnostyka, TPM oraz metody LEAN w utrzymaniu ruchu - skuteczność, elastyczność, wielozadaniowość
Arkadiusz Burnos
Managing Director EMEA
SEAM Group Europe
Tomasz Mendelski
Senior Consultant
SEAM Group Europe
SALA DĘBIEC + WILDA
WARSZTAT SPECJALNY – projektowanie konstrukcji modułowych w utrzymaniu ruchu.
Sebastian Szram
Focus Improvement Pillar Leader
Unilever Poznań
POŻEGNALNY POCZĘSTUNEK
Szczegółowy program VII Ogólnopolskiego Szkolenia Służb utrzymania Ruchu:
BLOK I
Kapitanie, cała naprzód!
Opierając się na zapisach z dzienników pokładowych kapitanów okrętów morskich Matthew Fontaine Maury – amerykański oficer marynarki, astronom, oceanograf i kartograf – opracował mapę głównych prądów oraz wiatrów oceanicznych. Wszystko to zadziało się jeszcze przed wynalezieniem telefonu przez Alexandra Graham Bella w 1876 r.!
Analogowe BIG DATA przeniosło kartografię na wyższy poziom i usprawniło żeglugę morską znacząco skracając czas transportu dóbr między kontynentami.
To jeden z początków BIG DATA, a Ty jak je dziś wykorzystujesz?
- Często zbieramy dane powierzchownie z planów, harmonogramów, przeglądów pomijając szereg danych dostępnych „z podłogi” – maszyn i urządzeń realizujących procesy technologiczne. Dowiedź się jak przygotować strategię pracy z danymi, która zaangażuje wszystkich pracowników do zmian bez względu na ich wiek, przyzwyczajenia i doprowadzi do istotnego zwiększenia niezawodności.
- Jak wykorzystywać nowoczesne technologie do przekazywania informacji z mostku kapitańskiego do maszynowni przy zachowaniu ich 100% kompletności oraz aktualności? CMMS, SCADA, MES - jak będzie wyglądał zintegrowany system w przyszłości?
- Bądź sterem, żeglarzem i okrętem – projektuj, monitoruj i usprawniaj wskaźniki w swoim środowisku aby trzymać określony kurs. Jak należy podejść do zbierania i mierzenia danych w UR - co mierzyć i obserwować, jak długo, kiedy jest sens zrobić pierwszy użytek z obserwacji.
- Jakich informacji mają za zadanie dostarczać mierniki efektywności, aby były praktycznym narzędziem w rękach szefa UR? Krok po kroku omówimy błędy w definiowaniu systemu wskaźników, które powodują "rozjazd" między stanem rzeczywistym i utratę korzyści z liczenia wskaźników.
BLOK II
Z kompasem i mapą sprawnie omijaj wszystkie przeszkody.
Wyobraź sobie wózek narzędziowy o wielkości niemal 3 boisk piłkarskich. Do tego wyposażony w napęd atomowy o zasięgu 5 000 000 mil morskich zabierający na pokład 90 maszyn typu F/A-18 Hornet, Super Hornet, E2 Hawkeye oraz Seahawk.
Poznaj lotniskowiec klasy USS Nimitz – wielozadaniowy wózek narzędziowy marynarki wojennej USA wykorzystywany do panowania w powietrzu oraz wykonywania uderzeń na cele lądowe.
A Ty, jak elastyczny jesteś w swoim zakładzie?
- Pomimo nieustannej ewolucji w obrębie techniki pewne fundamenty takie jak podstawy nawigacji, komunikacji, alfabet Morse’a pozostają bez zmian. Jak przekonać ludzi do tego, aby poza pogonią za najnowszymi rozwiązaniami techniki zachowali równowagę i dbałość o fundamenty które przejawiają się w podejściu Lean oraz TPM?
- Jak wdrożyć kluczowe elementy Lean w utrzymaniu ruchu i na produkcji, aby poprawiać osiągi i redukować koszty z roku na rok? Jak sprawić, aby inżynier czuł się odpowiedzialny za podległy obszar – cele indywidualne, zespołowe, egzekwowanie wyników?
- OEE nie da się poprawić w pojedynkę. Zacznij współpracować z produkcją ramię w ramię przy skracaniu czasu przezbrojenia metodą SMED. Przekonaj się, dlaczego to Dział Utrzymania Ruchu powinien inicjować działania SMED w firmie.
- Bądź jak lodołamacz i przebij się przez kruchą pokrywę utrudniającą komunikację na linii produkcja – UR. Jak powinna wyglądać struktura organizacyjna działu produkcji i działu UR i ich wzajemna zależność, aby działy te ze sobą współpracowały - przykładowe diagramy optymalnej organizacji wraz z uzasadnieniem i uzyskanymi efektami.
BLOK III
Sam sobie sterem, żeglarzem, okrętem. Czy jednak na pewno?
5 grudnia 1914 r. 27-osobowa załoga kapitana Ernesta Shackletona wyrusza badać Antarktydę. Zaledwie po kilku dniach od rozpoczęcia podróży zostaje na 10 miesięcy uwięziona pośród gór lodowych na wodach Morza Weddella. Kapitan wraz z 5 towarzyszami wyrusza w 800-milową podróż w poszukiwaniu pomocy, po której sprowadza wszystkich bezpiecznie do domu.
A Ty? Jakim jesteś kapitanem? Aye!
- Wyniki są ważne, ale nigdy ważniejsze niż ludzie. Zachowaj spokój nawet przy 10 w skali Beauforta. Jak dbać o wyniki nie kosztem pracowników, a wspólnie z nimi?
- Obserwuj wszystko z bocianiego gniazda i wyprzedzaj zbliżające się wydarzenia. Naucz się rozpoznawać emocje zespołu oraz gaś je zanim się zapalą.
- Jaka jest różnica pomiędzy słuchać, a słyszeć? W jaki sposób aktywnie i umiejętnie słuchać głosu własnego zespołu, a przy tym skutecznie egzekwować ustalenia?
- Ocena pracownika od podszewki, czyli jak przekazywać pozytywne i negatywne informacje zwrotne różnym typom pracowników, aby faktycznie wpływać na jego zachowanie bez zbędnych niedomówień.
- Cała naprzód! Nie bój się wypłynąć na głębokie wody wyposażony w odpowiednie narzędzia do motywacji swoich pracowników. Matryca kompetencji pracowników - co można dzięki niej uzyskać w zakresie motywacji w perspektywie krótko- i długoterminowej – od budowania listy kompetencji po ścieżkę rozwoju pracowników.
- Namierzaj, identyfikuj oraz rozbrajaj szkodliwe przekonania u pracowników. Jak radzić sobie ze złymi wzorcami wśród załogi.
BLOK IV
Zakończ ciągłe przeciąganie liny w zespole i złap w żagle pomyślne wiatry.
Airbus A380 to obecnie największy pasażerski samolot na świecie - kosztuje bagatela 432 mln $. Jeśli na początku XX w. chcielibyśmy zbudować największy statek pasażerski na świecie – musielibyśmy wydać równowartość 5 Airbusów A380 - tyle właśnie kosztował brytyjski transatlantyk, który w nocy z 14 na 15 kwietnia 1912 roku zatonął po zderzeniu z górą lodową podczas swojego dziewiczego rejsu.
Dlaczego tylko 1 z 6 depesz ostrzegawczych trafiła w ręce kapitana Edwarda Johna Smitha? Czy prawie 40 lat różnicy wieku między kapitanem a radiooperatorami mogło mieć na to jakiś wpływ?
- Kapitan proszony na pokład. Jakie struktury organizacyjne bezpośrednio przekładają się na wzrost niezawodności maszyn dzięki umiejętnemu zarządzaniu pracownikami wielopokoleniowymi? Jak przydzielić obowiązki i odpowiedzialność w kilkuosobowym dziale UR, a jak zbudować skuteczną strukturę organizacyjną utrzymania ruchu w dużej firmie?
- SMED to nie tylko urządzenia i maszyny - korzystaj z dobrodziejstw techniki zatrudniając na pokład nowych członków załogi i skracając czas ich wdrażania wykorzystując e-learning oraz grywalizację.
- Przekazujesz swój zespół nowej, dużo młodszej osobie, a może wręcz przeciwnie – przejmujesz dział od osoby, która zarządzała nim całe swoje życie. Co zrobić, aby maksymalnie dobrze wykorzystać czas przekazywania sobie tajników działania firmy i działu UR bez zbędnych napięć wynikających z różnic pokoleniowych.
- Dlaczego zamiast postępować „według instrukcji” warto szukać własnego stylu? Poznaj praktyczny „Podręcznik bycia menedżerem”.
- Jak szybko i skutecznie korygować postawy i zachowania członków zespołu przez udzielanie informacji zwrotnej nie wpływając negatywnie na atmosferę wśród załogi?
- Jak praktycznie wykorzystać motywacyjną rolę wizualizacji osiągnięć, aby trafić do wielopokoleniowej załogi i przekonać o słuszności działań?
BLOK V
Warsztat specjalny – projektowanie konstrukcji modułowych w utrzymaniu ruchu.
Uzyskane umiejętności:
- Skrócenie czasu przezbrojeń maszyny dzięki lepszym uporządkowaniu i dostępności narzędzi oraz części maszyn.
- Praktyczne rozwinięcie koncepcji JIS - Just in Sequence, dzięki czemu specjalista techniczny podchodzi do maszyny z gotowym zestawem części zamiennych.
Uzyskane umiejętności:
- Optymalne rozlokowanie maszyn oraz części na warsztacie celem redukcji powierzchni oraz dostosowania layoutu do procesu realizowanego na warsztacie.
- Uporządkowanie części na regałach z uwzględnieniem zasad 5S poprawi wskaźnik MTTR (Mean Time to Repair).
Poznaj trenerów Szkolenia SUR:
Managing Director EMEA,
SEAM Group, LLC
Lider kilkunastoosobowego zespołu konsultantów w zakresie Zarządzania Majątkiem i konsultant wiodący w wielu strategicznych projektach w zakresie Zarządzania Majątkiem.
Ekspert w zakresie utrzymania ruchu, zarządzania niezawodnością i kosztami eksploatacji majątku, prowadzenia projektów przemysłowych (autor wiodący metodyki Industrial Project Management), trener wykładowca ponad 150 szkoleń i wydarzeń branżowych związanych z Zarządzaniem Majątkiem i Zarządzaniem Technicznym. Specjalista ds. prewencyjnego UR, analiz niezawodnościowych (m.in. RCM, LDA, RAM), analiz ryzyka w zakresie majątku technicznego, analiz krytyczności majątku. Absolwent Wydziału Mechanicznego Akademii Morskiej w Szczecinie oraz Programu MBA prowadzonego przez Uniwersytet Szczeciński z Manchester Metropolitan University. Posiada doświadczenie w doskonaleniu produkcji, systemów utrzymania ruchu oraz zarządzania majątkiem technicznym z wykorzystaniem licznych metodologii i strategii, jak i mierzeniu i analizie efektywności wg ISO 55000. Posiada szerokie doświadczenie w doborze oraz wdrażaniu systemów CMMS/EAM –m.in. SAP (PM), INFOR EAM, IFS, IBM MAXIMO. Wykładowca AZT (Akademii Zarządzania Technicznego), MBA oraz Executive MBA.
Doświadczony praktyk w optymalizacji i poprawie wydajności procesów przez wdrażanie standaryzacji i balansu pracy. Propagator kultury Lean Management.
Doświadczenie zdobywał zarówno w branży motoryzacyjnej, pracując dla Volkswagen przy rozruchu fabryki we Wrześni (gdzie koordynował pracę zespołu Low Cost Automation), jak i poza nią. Zawsze blisko związany z obszarem inżynierii procesowej w podejściu Lean.
W Groclin S.A. zarządza Działem Technicznym, Działem Rozwoju Produktu oraz prężnie i dynamicznie rozwija Dział Inżynierii Procesu.
Haerter Technika Wytłaczania
Przez ostatnie 15 lat pracował między innymi w zakładach produkcyjnych Whirlpool, Winkelmann, Lear, Hoerbiger Automotive. Jego pasją jest szukanie metod, narzędzi i rozwiązań usprawniających sprawne zarządzanie działem, obszarem, firmą, łącząc zdobycze wiedzy teoretycznej z wieloletnim doświadczeniem praktycznym. Szeroko współpracuje z firmami szkoleniowymi dzieląc się swoją wiedzą z zakresu organizacji pracy działu utrzymania ruchu ale także LEAN Manufacturing, czy Six Sigma w zakładach tj. Federal Mogul Dr. Schumacher czy też KGHM.
Haerter Technika Wytłaczania
Ekspert odpowiedzialny w firmie Haerter za wdrożenie filozofii Lean Manufacturing oraz controling produkcyjny. W ostatnich latach pracował między innymi w Winkelmann sp. z o.o., Case Tech (obecnie Viskase) oraz jako niezależny konsultant. Posiada kilkuletnie doświadczenie w pracy konsultanta i trenera, prowadzi projekty doskonalące systemy produkcyjne dla firm z branży tekstylnej, samochodowej i kosmetycznej, w Polsce oraz za granicą. Lider licznych projektów optymalizacyjnych, wielokrotnie nagradzany i wyróżniany za osiągniecia. Pasjonat filozofii Lean Manufacturing i Six Sigma, członek Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Mechaników Polskich.
Z firmą Volvo jest związany od 2006 roku. Pracował tam najpierw jako inżynier Utrzymania Ruchu, następnie jako koordynator Utrzymania Ruchu, które zmieniło nazwę na Inżynierię Fabryki. Ukończył studia podyplomowe z Zarządzania Produkcją na wydziale Zarządzania Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie
SEAM Group Europe.
Doświadczony menadżer w zakresie zarządzania technicznego, utrzymania ruchu, zarządzania zmianą oraz restrukturyzacji w przedsiębiorstwach. Posiada duże doświadczenie w tworzeniu i doskonaleniu struktur UR oraz procesów zarządzania technicznego. Posiada doświadczenie w zakresie wsparcia wdrożenia systemów ERP i CMMS/EAM. Wdrażał procedury efektywnego utrzymania ruchu przy wykorzystaniu różnych metodologii i strategii, między innymi: RCM, CBM, TPM. Wdrażał systemy mierzenia efektywności utrzymania ruchu i działu technicznego. Przeprowadził ponad 20 audytów systemów UR oraz stworzył szereg strategii zarządzania procesami technicznymi. Posiada duże doświadczenie w tworzeniu oraz doskonaleniu procesów biznesowych prowadzących do poprawy efektywności i optymalizacji kosztów. Posiada doświadczenie wdrożeniowe oraz doradcze z firm z branż oil & gas, metalowej, spożywczej, chemicznej, automotive, lotniczej oraz stoczniowej. Posiada też bogate doświadczenia szkoleniowe.
AS Instrument Polska
Właściciel firmy AS Instrument Polska od września 2002. Absolwent Politechniki Warszawskiej, wydział Mechaniczny Technologiczny (aktualnie Inżynierii Produkcji) – dyplom magistra w uzyskał 1991 roku, specjalizacja spawalnictwo. W latach 1998-2002 inżynier sprzedaży w firmie SPM Instrument Sp. z o.o., w polskim oddziale SPM Instrument AB. Od roku 2000 wprowadza na polski rynek systemy laserowe Easy-Laser do osiowania i określania geometrii maszyn, Damalini AB - aktualnie Easy-Laser AB.
Obecnie wyłączny przedstawiciel w Polsce firmy szwedzkiej SPM Instrument AB (przyrządy i systemy do diagnostyki maszyn) oraz ponadto autoryzowany Easy-Laser AB (systemy laserowe). Uzupełnieniem oferty są Rayhome Ltd. Wlk. Brytania (laserowo cięte podkładki ustawcze), Hilger u. Kern GmbH Niemcy (ultradźwiękowe detektory przecieków i mierniki naciągu pasa), Schaller GmbH Humimeter Austria (przyrządy i systemy do pomiaru wilgotności powietrza i materiałów sypkich oraz do papieru i kartonu).
Marcin Worecki, 35 lat, Bielsko-Biała. Z wykształcenia magister inżynier Mechaniki i Budowy Maszyn na Politechnice Śląskiej w Gliwicach. W zawodzie jako konstruktor i koordynator prac instalacyjnych na zakładach przemysłowych od ponad 10 lat. Obecnie przedsiębiorca. Twórca InnerWeb® oraz założyciel Spółki World Industry Programming "WIP". Cechuje się dynamicznym zdecydowanym działaniem, wytrwałością i kreatywnością. Pasjonat własnej pracy.